Jak uniknąć przedawnienia faktur z 2022 r.? Praktyczne wskazówki dla przedsiębiorców
05 grudzień 2024, 09:50 Czwartek
Już 31 grudnia przedawnią się nieopłacone faktury wystawione w 2022 r. Zegar tyka, czasu na odzyskanie pieniędzy zostało naprawdę niewiele. Przedsiębiorcy mogą jednak wstrzymać bieg przedawnienia i odzyskać zablokowane środki. Wystarczy, że przed końcem roku skierują zaległe faktury wprost z platformy księgowej Bizin do windykacji online i za pośrednictwem negocjatorów z firmy Kaczmarski Inkasso zawrą ugodę z dłużnikiem.
Koniec roku to ważny moment dla przedsiębiorców, którzy wystawili faktury w 2022 r., a nie otrzymali za nie zapłaty. Jeśli nie podejmą żadnych działań, dokumenty się przedawnią. Oznacza to, że stracą możliwość dochodzenia należności w sądzie.
Przedawnienie to określony prawem termin, po którym wierzyciel nie będzie mógł dochodzić swoich roszczeń przed sądem. Choć dług formalnie nie znika, dłużnik będzie w stanie uchylić się od zapłaty, powołując się na przedawnienie. W przypadku działalności gospodarczej termin ten wynosi zazwyczaj dwa lata i jest liczony od dnia, w którym należność stała się wymagalna. Ważne jest to, że liczy się rok kalendarzowy, a nie dwa pełne lata liczone od terminu wymagalności.
Według przepisów prawa płatności z faktur wystawionych w 2022 r., niezależnie czy mają datę np. styczniową czy listopadową, przedawnią się z końcem 2024 r. Dotyczy to m.in. umów sprzedaży, świadczenia usług i o dzieło.
Przykład
Przedsiębiorca sprzedał towar 20 lipca 2022 r., płatność miała nastąpić 20 sierpnia 2022 r. Faktura ta przedawni się 31 grudnia 2024 r.
Uwaga!
W branży transportowej okres przedawnienia wynosi rok, a dla przewozów międzynarodowych – rok i trzy miesiące.
Czego się wystrzegać?
Zdecydowanie należy unikać biernej postawy, licząc, że dłużnik sam z siebie ureguluje należność. Praktyka Kaczmarski Inkasso w obsłudze firm z sektora MŚP pokazuje, że niepłacenie przez kontrahentów bywa celowym działaniem, obliczonym na to, że wierzyciel nie podejmie żadnych kroków i pozwoli na przedawnienie długu.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Jednym z najprostszych sposobów na uniknięcie przedawnienia faktur jest skierowanie ich do windykacji polubownej i zawarcie ugody z dłużnikiem. Wystarczy, że dłużnik uzna swoje zobowiązanie i podpisze odpowiedni dokument przed końcem 2024 r., a bieg przedawnienia zostanie przerwany. Ważne, aby przedsiębiorcy działali szybko, ponieważ negocjatorzy potrzebują nieco czasu na rozmowy z dłużnikiem. Listopad i grudzień to ostatni dzwonek, aby odzyskać należności z faktur wystawionych w 2022 r.
Co daje zawarcie ugody?
Podpisanie ugody z dłużnikiem to najważniejszy krok, który pozwala przerwać bieg przedawnienia. Ugoda, w której dłużnik uznaje swoje zobowiązanie, daje przedsiębiorcy więcej czasu na odzyskanie należności i może być korzystniejszym rozwiązaniem niż postępowanie sądowe. Taka forma rozwiązywania sporów jest nie tylko szybsza, ale również tańsza i mniej formalna.
Jak skorzystać z pomocy firmy windykacyjnej?
Skierowanie faktury do windykacji jest proste i nie wymaga zaangażowania ze strony przedsiębiorcy.
Zaloguj się na swoje konto w Bizin.
Wybierz faktury z 2022 r., których klienci nie zapłacili.
W kilku łatwych krokach przekaż je do windykacji wprost z systemu księgowego. Resztą zajmie się Kaczmarski Inkasso, firma z ponad 30-letnim doświadczeniem w dochodzeniu należności dla przedsiębiorców.
Do 31 grudnia 2024 r. za pośrednictwem profesjonalnego negocjatora podpisz z dłużnikiem ugodę, w której uzna on Twoje roszczenie.
Oczekuj spłaty zaległości na Twoim koncie.
Opinie naszych klientów
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
48 454
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.