Jak poprawnie ewidencjonować zakup na raty w KPiR?
17 kwiecień 2025, 13:14 Czwartek
fot. fot. pixaby.com/CC creative commons
Jedną z form finansowania transakcji przedsiębiorców są zakupy na raty. Jak prawidłowo rozliczyć zakup na raty w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów? Odpowiadamy na to pytanie w dzisiejszym artykule Bizin.pl.
Przedsiębiorca, który dokonuje zakupu w systemie ratalnym, otrzymuje fakturę VAT opiewającą na pełną wartość transakcji. Może być zobowiązany od razu do wpłaty pierwszej raty lub cała płatność może zostać rozłożona na raty płatne w późniejszym terminie – do faktury powinien zostać dołączony harmonogram spłaty rat.
Szczególnym przypadkiem zakupu na raty jest transakcja zawierana z operatorem komórkowym, dotycząca np. zakupu telefonu w systemie ratalnym. Nabywca otrzymuje fakturę za zakup sprzętu dotyczącą całej jego wartości. Dodatkowo do kolejnych faktur dokumentujących koszty abonamentu doliczane są poszczególne koszty kolejnych rat za telefon.
Ujęcie rat w KPiR
Nabywca, który otrzymał fakturę VAT za zakup na raty, powinien wprowadzić do KPiR pełną wartość faktury bez względu na to, czy fizycznie dokonał płatności pełnej wartości z otrzymanej faktury, czy jedynie pierwszej raty.
Należy ująć w kosztach uzyskania przychodów pełną wartość netto z faktury w sytuacji, gdy zakupu dokonuje czynny podatnik VAT lub wartość brutto gdy zakupu dokonuje podatnik zwolniony z VAT. Jeżeli przedmiot transakcji spełnia warunki, aby mógł zostać uznany za środek trwały firmy, to w tym wypadku odpisy amortyzacyjne dokonywane są również od pełnej wartości podanej na fakturze i ujmowane co miesiąc w kosztach podatkowych pomimo zakupu dokonanego w systemie ratalnym.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Co do zasady odsetki doliczone do poszczególnych rat mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Należy przy tym pamiętać, że warunkiem ujęcia odsetek w kosztach jest ich faktyczne opłacenie.
Podstawą ujęcia zapłaconych odsetek w kosztach podatkowych nie jest harmonogram spłaty. Odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu dopiero w dniu ich faktycznej zapłaty. Odsetki powinny zostać ujęte w kosztach na podstawie dowodów wewnętrznych. Wydatek ten ujmowany jest w kolumnie 13 KPiR – pozostałe wydatki. Dodatkowo w celach dowodowych pod dowód wewnętrzny należy podpiąć potwierdzenie zapłaty odsetek.
Opinie naszych klientów
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
49 089
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.