Jak poprawnie księgować przychody na przełomie roku?
19 listopad 2024, 13:00 Wtorek
fot. fot. pixaby.com/CC creative commons
Koniec roku w każdym przedsiębiorstwie wiąże się z podsumowaniem ewidencji i zamknięciem roku podatkowego. Powstałe w tym czasie przychody niejednokrotnie sprawiają kłopot z właściwym ustaleniem powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym. W dzisiejszym artykule Bizin.pl postaramy się wyjaśnić jak poprawnie rozliczyć przychody na przełomie roku.
Zgodnie z ustawą o PIT datą powstania przychodu jest dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.
Przedsiębiorca zalicza do przychodów wszelkie kwoty należne wynikające z faktur bądź rachunków nawet te, które nie zostały zapłacone przez nabywcę. Oznacza to, że jeżeli po wydaniu towaru lub zrealizowaniu usługi nabywca będzie zwlekał z zapłatą, to przedsiębiorca ma obowiązek wykazania nieotrzymanej należności jako przychodu z działalności.
W sytuacji gdy przychody powstają na przełomie roku to jeśli wykonanie usługi lub dostawa towaru miały miejsce w grudniu 2024 roku, a zgodnie z ogólną zasadną podatnik ma prawo wystawić fakturę do 15 stycznia 2024 roku, to mimo wystawienia faktury w kolejnym roku podatkowym, podatnik wykazuje przychód zgodnie z datą faktycznej sprzedaży.
Należy też pamiętać, że nie każde otrzymane należności stanowią przychód. W przypadku, kiedy stanowią przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń, to nie są zapłatą za wykonane świadczenie i nie stanowią przychodu w momencie ich otrzymania. W tym przypadku otrzymana zaliczka będzie stanowić przychód z działalności gospodarczej dopiero w momencie ostatecznej realizacji dostawy lub usług, nie później niż w dniu wystawienia faktury końcowej lub w dniu uregulowania należności, jeżeli zapłata nastąpi wcześniej
Usługi ciągłe
Jeżeli strony ustalą, że usługa rozliczana będzie w okresach rozliczeniowych, to za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze. Oznacza to, że przychód powinien być wykazany nie rzadziej niż raz w roku.
Przykładem stosowania tej reguły są przychody z usług ciągłych. Do usług tych możemy zaliczyć usługi świadczone stale, nieprzerwanie i w dłuższym okresie albo bezterminowo. Regulacja ta znajduje zastosowanie także w odniesieniu do dostawy energii elektrycznej oraz cieplnej, jak również gazu przewodowego.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Powstanie przychodu w momencie zapłaty a przychody na przełomie roku
Za datę powstania pozostałych przychodów, które nie wynikają ze świadczonych usług lub sprzedaży towarów, dla których również nie stosuje się żadnej z powyższych zasad, uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Poza wymienionymi powyżej momentami powstania przychodu należy również wymienić przychody, które powstają z datą otrzymania zapłaty. W tej sytuacji przychód powinien być wykazany w dacie otrzymania przez podatnika zapłaty (w formie gotówki, wpływ na rachunek bankowy, przekaz pocztowy).Do tej kategorii przychodów należą przychody, które nie wynikają ze świadczonych usług lub sprzedaży towarów, są to m.in. otrzymane przez podatnika odszkodowania lub odsetki od środków na rachunku firmowym.
Opinie naszych klientów
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Wiele rozbudowanych funkcjonalności oraz dostęp z każdego miejsca i o każdej porze – super.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Bardzo prosty i przyjazny interfejs. I co najważniejsze wszystko jest online.
Profesjonalny system. Szczerze polecam.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
48 359
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.