Przedsiębiorca podczas wykonywania usług czasem ponosi dodatkowe koszty, które może przenieść na swojego kontrahenta. Do wykazania takiej operacji wystawiana jest refaktura. Czym jest refaktura oraz jak ją wystawić? Odpowiedź w poniższym artykule Bizin.pl
Przepisy podatkowe nie zawierają bezpośredniego pojęcia refaktury, jednak w celu wyjaśnienia mechanizmu działania usług refakturowanych organy podatkowe posługują się art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik dokona nabycia usługi we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej to uznaje się, że do rozliczenia tej usługi jest zobowiązana osoba ostatecznie z niej korzystająca. W takiej sytuacji podatnik nabywający usługę odsprzedaje ją osobie trzeciej która jest jej ostatecznym odbiorcą.
Jakie elementy powinna zawierać refaktura
Refaktura nie musi być odzwierciedleniem faktury pierwotnej ale powinna zawierać wszystkie dane, które wymagane są na zwykłej fakturze VAT zgodnie z art. 106e ustawy o VAT. Do danych tych zalicza się m.in.
datę wystawienia
kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę
imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów, lub usług oraz ich adresy
NIP nabywcy i sprzedawcy
datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów, lub wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, jeżeli nastąpiła przed sprzedażą, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury
nazwę (rodzaj) towaru lub usług
wartość sprzedaży netto, VAT i brutto.
Z opisu zawartego na refakturze musi wynikać, co jest przedmiotem sprzedaży, aby możliwe było przypisanie do niej odpowiedniej stawki VAT. Dlatego też podatnik, wystawiając refakturę, może poprzedzić nazwę refakturowanej usługi adnotacją „refaktura”.
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Usługa refakturowana nie powinna być powiększona o dodatkową marżę, prowizję czy inne koszty. Naliczanie marży lub prowizji do odsprzedawanej usługi powoduje, że taką sprzedaż należy rozumieć jako odrębną sprzedaż.
Refaktura a VAT
Za moment powstania obowiązku podatkowego przy usługach refakturowanych przyjmuje się ogólną zasadę powstania obowiązku podatkowego właściwą dla danej usługi.
Powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT jest zależne od charakteru i przedmiotu usługi, kiedy miała miejsce oraz czy została ona wcześniej opłacona. Nie da się w związku z tym jednoznacznie stwierdzić, jaką datę należy przyjąć za dzień powstania obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług.
Refaktura a podatek dochodowy
Tak jak w przypadku podatku VAT za moment powstania obowiązku podatkowego przy refakturze przyjmuje się ogólną zasadę powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego. W przypadku PIT moment ten jest taki sam jak data uzyskania przychodu, czyli dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności w zależności co wystąpiło jako pierwsze.
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
Korzystam z programu od ponad rok i jestem bardzo zadowolony. Łatwa obsługa, dobrze działający interfejs. Polecam!
Jestem bardzo zadowolona z usług. Czysto, jasno, przejrzyście i bezproblemowo.
Prosty, łatwy i przyjazny system z dostępem z każdego urządzenia (telefon, tablet, komputer). Nie martwię się o przechowywanie danych.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
48 361
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.