Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów - zmiany od 1 stycznia 2020 roku
17 grudzień 2019, 14:38 Wtorek
fot. pixaby.com/CC creative commons
Od 1 stycznia 2020 roku zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy w zakresie warunków zastosowania zwolnienia dla Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów (WDT). Znowelizowane przepisy są wynikiem pakietu zmian naprawczych UE, które mają na celu uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej w handlu unijnym.
Obecnie obowiązujące przepisy Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega możliwości zastosowania stawki 0% jeżeli zostały przez podatnika spełnione określone warunki:
dokonał on dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej
przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada on w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE
Dodatkowo na podatnikach dokonujących WDT ciąży obowiązek składania informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej. Informacje podsumowujące składa się w okresach miesięcznych do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów zmiany od 1 stycznia 2020
Od 2020 roku zmienią się warunki zastosowania zwolnienia w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Nowelizacja przepisów wynika z obowiązku implementacji Rozporządzenia Rady UE 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 roku. Od przyszłego roku warunkiem do zastosowania zwolnienia 0% dla WDT będzie m.in:
posiadania ważnego numeru identyfikacyjnego VAT przez unijnego nabywcę oraz podanie go dostawcy;
złożenie informacji podsumowującej zawierającej prawidłowe informacje dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, chyba że dostawca może należycie, w sposób odpowiadający właściwym organom, uzasadnić swoje uchybienie.
Wymienione przesłanki mają być odzwierciedlone w projektowanych zmianach do art. 42 ustawy o VAT. Z uzasadnienia do projektu wynika, że wyjaśnieniem dla błędów w informacjach podsumowujących mogą być m.in. następujące okoliczności gdy dostawca:
wykazał wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w informacji podsumowującej w błędnym okresie
popełnił niezamierzony błąd w odniesieniu do wartości danej dostawy
przez pomyłkę podał stary numer identyfikacji podatkowej nabywcy, który uległ zmianie
POLECAMY
Najlepszy program do fakturowania!
Wszystkie rodzaje faktur dla każdej firmy
Precyzyjny i niezawodny magazyn z numerami EAN, SN itp.
Rejestry kontrahentów, usług, środków trwałych, wyposażenia.
Analizy, drukarki fiskalne, JPK, BDO ...
Działaj online w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów – zmiany w dokumentowaniu
Poza modyfikacją warunków do stosowania zwolnienia WDT zastosowanie znajdą także zmiany w zakresie dowodów wymaganych do zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.
Wprowadzona zostanie instytucja domniemania pozwalającą uznać, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego. Jeśli organ podatkowy będzie uważał inaczej musi przedstawić dowody, że towary nie zostały wysłane lub przetransportowane z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.
Domniemanie będzie miało zastosowanie pod warunkiem, że sprzedawca jest w posiadaniu:
co najmniej dwóch niesprzecznych ze sobą dokumentów, o którym mowa w ust. 3 lit. a rozporządzenia (Grupa A), które zostały wydane przez dwa niezależne od siebie podmioty, a także niezależne od sprzedawcy i od nabywcy (np. CMR i faktura od przewoźnika towaru)
jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o którym mowa w ust. 3 lit. a rozporządzenia, wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b (Grupa B), potwierdzającymi wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, a także niezależne od sprzedawcy i od nabywcy (np. CMR oraz polisa ubezpieczeniowa).
W przypadku wywozu towarów przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy sprzedawca musi dodatkowo posiadać oświadczenie nabywcy, że towary zostały wysłane lub przetransportowane na terytorium innego kraju członkowskiego. Oświadczenie powinno zawierać nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy, ilość i rodzaj towarów, datę i miejsce przybycia towarów, w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu, oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy.
Dowody wymagane dla stawki 0%
Dokumenty które będą akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu to: Grupa A:
podpisany list przewozowy CMR
konosament
faktura za towarowy przewóz lotniczy
faktura od przewoźnika towarów
Grupa B:
polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów
dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia
poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim
Prosty w obsłudze, wszędzie dostępny. Posiada wszystkie niezbędne funkcje do prowadzenia firmy. Wystawiaj, pobieraj, wysyłaj, generuj - wszystko po jednym kliknięciu jest w systemie Bizin.pl. Intuicyjny interfejs pozwala w łatwy sposób zadbać o dokumenty w firmie.
Super system. Dział serwisowy pomagał w dostosowaniu systemu dla moich potrzeb pod Firmę Angielską. Jestem zachwycony.
Bardzo intuicyjny oraz łatwy w obsłudze program. Rewelacyjna jest możliwość importowania dokumentów do biura rachunkowego.
Polecam Bizin.pl. My używamy go jako narzędzie dla mobilnego przedstawiciela i sprawdza się. Często są wprowadzane zmiany na prośbę użytkownika - co jest bardzo pomocne :)
System działa intuicyjnie i niezawodnie. Praca na nim to czysta przyjemność.
48 260
zadowolonych klientów
Drogi Użytkowniku,
nasza strona korzysta z plików cookies. Kontynuując przeglądanie, bez zmiany ustawień prywatności przeglądarki,
wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych takich jak adres IP czy zapisywanie i przechowywanie plików cookies
na Twoim urządzeniu oraz przekazywanie ich naszym partnerom technologicznym:
Google
i
Facebook w celu prezentowania
reklam spersonalizowanych. Więcej informacji na temat plików cookies
oraz polityki prywatności w serwisach Bizin.